DEVAM: 45. İmam
Gelmeden Kamet Getirilmiş De Olsa, Cemaat Oturarak İmamı Bekler
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
إِسْحَقَ الْجَوْهَرِيُّ
أَخْبَرَنَا
أَبُو عَاصِمٍ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
عَنْ مُوسَى
بْنِ
عُقْبَةَ
عَنْ سَالِمٍ
أَبِي
النَّضْرِ قَالَ
كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حِينَ
تُقَامُ الصَّلَاةُ
فِي
الْمَسْجِدِ
إِذَا
رَآهُمْ قَلِيلًا
جَلَسَ لَمْ
يُصَلِّ
وَإِذَا
رَآهُمْ
جَمَاعَةً
صَلَّى
Salim Ebu'n-Nadr
demiştir ki; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) mescidde namaz için ikamet
edildiği zaman cemaati az görürse namaza durmaz, otururdu, Cemaati (tamamen)
toplanmış görünce de namaz'a dururdu.
Kütüb-ü Sitte'den
sadece Ebu Davud rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Hadis-i Şerifte geçen "namaz için İkamet
edildiği zaman" sözündeki ikamet kelimesinden maksad namaza başlarken
okunan ve içinde cümlesi bulunan malum ikamet olabileceği gibi, bu kelimeyle
ezan da kast edilmiş olabilir. Bu kelime ile "namazı eda etme vaktinin girmesi"
de kasd edilmiş olabilir. Hadis sarihleri bu üç ihtimal üzerinde durmuşlardır.
Binaenaleyh sözü geçen cümleyi bu üç ihtimale göre de terceme etmek mümkündür
ki, bu üç şekilde hareket etmenin hükümleri kısmen bir evvelki hadisin izahında
ve tafsilatlı olarak da 539. hadisteki açıklamada geçmiştir.